HBO’s Games of Thrones er en af de mest sete serier i hele verden. Eventyret, kampen om tronen og ikke mindst det, at der er danske medvirkende gør det også til én af de mest sete serier i Danmark. Jeg vil godt erkende, at jeg er den ene procent i Danmark og måske også i verden, som faktisk ikke har fået det set – jeg beklager virkelig! Det ændrer dog ikke ved, at jeg er stor fan af whisky og kigger derfor nærmere på denne Mortlach 15 års udgave – er den pengene værd eller er det ren reklame?

Mortlach 15 Year Old Six Kingdoms er en skotsk whisky på 46% Vol. Flasken er produceret af Mortlach Destillery, som hører under Diageo’s empirie. Mortlach 15 års er udsendt i forbindelse med sæson 8 af Games of Thrones og lukker med serien, da den er den sidste og 8. udgave. Det er en Single Malt, som overraskede mig ret meget. Jeg har tidligere smagt flere af Mortlachs udgaver og er ret vilde med deres klassiske Spey-udtryk. Navnlig deres 16 års udgave er jeg glad for.

Mortlach: Game of Thrones Six Kingdoms - Pengene værd?
Jeg erkender det blankt – jeg har aldrig rigtig fået set Game of Thrones…

Glenmorangie 14 års duft og smagsnoter

Whiskyen er først lagret på first-fill ex-sherry fade, og har efterfølgende fået en afslutning på amerikanske ex-bourbon fade. I næsen har den masser eg. fad og en let sødme, jeg lod den være i glasset et par minutter og gav den tid og luft. Det betød, at jeg fik flere noter frem, hvor der kom citrus, marcipan eller mandler om du vil. I munden fornemmes citrus, men også saltet karamel og et strejf af timian. Faktisk nogle ret vilde noter, hvilket kom ret meget bag på mig.

Mortlach: Game of Thrones Six Kingdoms - Pengene værd?
Den sidste og 8. udgave fra serien…

Eftersmagen er mellemlang hvor jeg fornemmer at vaniljen er mest fremtrædende. Derudover er der også tørret frugt og den indledende eg vender tilbage. Jeg ville nok ikke kunne finde denne i en blindsmagning mellem fx 16 år og 20 års Mortlach, hvilket bare understreger, at de holder deres klassiske sti, hvilket jeg er ret glad for.

Mortlach: Game of Thrones Six Kingdoms - Pengene værd?
Er du true believer?

Dommen

Det du skal overveje: Er du true believer? Er du som 99 % af resten af jordens befolkning fan af Game of Thrones og elsker du whisky? Hvis ja, så er dette et must for dig. Prisen ligger i Danmark på ca. 1100 kr. og ja, det er en slat. Betaler du for navnet “Game Of Thrones”? Helt sikkert! Ville den være billigere hvis der ikke stod “Six Kingdoms” og “Limited Edition”? Bestemt! Does it matter? Ikke hvis du er fan. Jeg har ikke set Game of Thrones, men synes flasken, indholdet og mystikken omkring det er vildt blæret og er virkelig glad for den. Så for at besvare mit indledende spørgsmål – er den pengene værd eller er det bare reklame? Så er svaret ret enkelt – det er reklame og det er pengene værd hvis du er fan. Nu er min næste overvejelse så om jeg ikke burde investere i de resterende?

Hvad tænker du om den slags samarbejde?

Mad & Monopolet er en personlig madblog drevet af mig Mads Schytte, som står bag både indhold, anmeldelser og fortællinger. Bloggen fungerer som et univers for madinteresserede, hvor passionen for gode spiseoplevelser er i centrum. På bloggen finder du en bred vifte af indhold – fra restaurantbesøg og ærlige anmeldelser til inspirerende opskrifter, som er til at gå til derhjemme. Derudover deler jeg også rejseguides med fokus på madoplevelser rundt omkring i verden, hvor jeg guider til både skjulte perler og velkendte spisesteder. Stilen er personlig og nede på jorden, og ambitionen er at give dig som læser både inspiration og konkrete anbefalinger – uanset om du leder efter sit næste restaurantbesøg eller vil prøve noget nyt i køkkenet. Derudover har jeg også Whiskytossen som er et "lille" sideprojekt, der er vokset sig enormt stort og i dag er én af Danmarks største profiler - du er velkommen til at kigge forbi hvis du som mig også er Whiskylover - skål og velkommen til...

Skriv en kommentar