Der er en grund til, at “hverdagsbobler” står på denne måde – det skyldes nemlig, at det er navnet på det lille men meget ambitiøse firma “Hverdagsboblen”, som har sat sig for at sikre, at der kan være plads til lækre bobler – også i hverdagen!
Jeg elsker virkelig at blive mødt af en sætning som denne: “Vi kan godt lide vin, men vi elsker Champagne!” – Det vidner om, at der er så meget passion og glæde hos de to drivkræfter Allan og Stefan, der står bag Hverdagsboblen, som blot er lidt mere end et år gammel.
Kærlighed til Champagne
Fælles for Allan og Stefan er, at de har en kæmpe forkærlighed for Champagne. Allan har tidligere primært interesseret sig for rødvin, og for ham var det ikke én særlig Champagne, som var vendepunktet for hans interesse, det var nærmere en længere rejse – af højdepunkter har han dog smagt Dom Perignon fra 1964, som var et år i Champagne, der anses for at være i top 3 over de bedste år i årtiet. Når man får chancen for at drikke Champagne fra 1964, så er det en unik oplevelse, men for Allan var det faktisk ikke det bedste, her nævner han nærmere, at Dom Perignon 2008 var noget af det “reneste” og bedste, han har smagt.
Vi bliver ved 2008, som var året, hvor Stefan arbejdede på en bar i Købehavn, hvor han for første gang smagte en anden Champagne end Möet et Chandon. På dette tidspunkt var Champagne noget, som man drak til nytår, eller hvis der var særlige anledninger. Her fik Stefan smagt både Bollinger R.D. 1995, Bollinger Vieilles Vignes Françaises, Veuve Clicquot 1988 og Henriot Enchanteleurs 1990, som alle er ret unikke Champagner, og som i dag er blevet rasende dyre. Dog var det André Clouet 1998, som var den helt særlige oplevelse for ham. Faktisk var den så unik, at han valgte at købe en kasse af dem. Den dag i dag har han stadig én af flaskerne, som står som et klart minde om det, som kickstartede hans interesse for Champagne. En interesse og passion som i oktober 2023 sidste år var med til, at Hverdagsboblen så dagens lys.
For Allan og Stefan betyder oplevelserne helt enkelt, at livet er for kort til ikke at kunne nyde et godt glas Champagne udenfor højtider, som desværre er meget centeret om nytår og festlige begivenheder i dag. Ofte skyldes det, at Champagne forbindes med noget luksuriøst, som koster mange penge – men det behøver Champagne faktisk ikke at gøre. Derfor stopper prisen også ved 550 kr. på sitet, hvor du fx finder en “Jadis 2011 Millésime“, som er på det klassiske blend af Chardonnay, Pinot noir og Meunier. Går vi den anden vej, så kan du på deres site finde en flaske til 300 kr., hvor du får en Stéphane Herbert “Brut Tradition“, som også er lavet på et blend af de traditionelle druer, som bruges i Champagne.
Turen går til….
Ja du gættede det – netop Champagne, da det ifølge både Allan og Stefan er alfa og omega at møde producenterne og være tæt på produktionen. Inden Hverdagsboblen så dagens lys, gik turen også ofte til Champagne for at holde ferie med familien. Hyppigheden er dog kraftigt tiltagende gennem de seneste år. Det var dog deres første besøg i Champagne i 2022, som for alvor satte gang i interessen. Her fik de begge øjnene op for hvilket håndværk, der ligger bag Champagne, men også for hvor mangfoldigt det er og hvor stor forskel, der er på den skønne vin. Netop det, at den kan variere fra det rene, sprøde, friske over til det dybe, komplekse og runde er noget af det, som fascinerer de to Champagne-elskere allermest.
Fokus på små producenter
Der er snart 20.000 producenter i Champagne, så der er virkelig mange perler gemt i det populære område, hvilket er præcis det, som Allan og Stefan holder af. Det betyder nemlig, at mulighederne er store, og lægger man sig i selen for at finde de små perler, så kan der være kæmpe oplevelser i vente. De nævner begge i kor, at det at hilse på producenterne, trykke dem i hånden, mærke deres passion og få den helt ærlige “nede-på-jorden”-fortælling om Champagnens tilblivelse helt fra markarbejdet til den færdige Champagne er det, som driver dem. De anerkender naturligvis, at Champagne har opnået en vis status i flere kredse, hvor de store brands som Cristal, Krug og Dom Perignon har fået en status, som nærmere handler om livsstil end om selve vinen. Det skal der bestemt også være plads til, men for dem handler det om de små og unikke oplevelser, som findes hos de små producenter.
Én ting er dog sikker, Allan og Stefan bliver aldrig trætte af at gå rundt i vinkældre og hygge sig med producenterne. Du kan se deres udvalg på hverdagsboblen.dk, hvor der er masser af lækkerier.