Mads Hyllested er efterhånden en driftig herre, når det kommer til restaurantscenen i Aalborg – det er tæt på, at han ejer det meste af strækningen fra hjørnet af Maren Turisgade og ned til parkeringshuset, hvor der ligger “DejaVu”, “Mapak”, “Applaus” og SMÆK, som dog ligger over for. Den seneste er Le Garcon, som tilbyder prisvenlig mad, høj kvalitet og fokus på danske råvarer. Allerede nu kan jeg roligt sige, at jeg vender tilbage – men masser af appetit på mere.

Konceptet ligner det, som Torben Klitbo skabte sidste år, da kæmpesuccessen “Bouillon” åbnede på Frederiksberg i København, hvor du som gæst får utrolig prisvenlig mad samt drikkevarer. Dog må du acceptere, at det ikke er en middag, hvor du sidder i adskillige timer – det er en relativ kort middag, som strækker sig over 1 time og 45 min.

3 retter – fri cocktails, vin, øl og vand – 475 kr.

Sådan er konceptet: du vælger selv tre retter, en forret, en hovedret og en dessert/en ost. Der er 6 forskellige forretter at vælge mellem – en cremet hummersuppe (som min medspiser valgte) – lidt thai-inspireret med ret meget citrongræs i, og som virkelig fungerede godt.

Først var der
Glimrende hummersuppe

Derudover har de rosérejer med aioli og citron, den franske bistroklassiker salat chevre chaud med gedeost, valnødder og croutoner, rørt tatar af okse fra Himmerland, fuglekvidder a la garcon, som jeg faktisk glemte at spørge ind til, da navnet undrede mig lidt – det er nemlig en cremet salat på modnet skinke, salat og sprøde croutoner, så hvorfor fuglekvidder? Det må blive næste gang.

Først var der
Skaldyrshotdog – et must-try!

Derudover en utrolig lækker skaldyrshotdog, som jeg smagte – lavet med rosérejer, almindelige rejer og hvidfisk – som typisk også går igen i hovedretter, hvilket er godt tænkt, da det holder omkostningerne nede.

Braiseret grisekølle og peberbøf – begge perfekt tilberedte

Vi smagte to af de syv hovedretter, der kan vælges mellem. Jeg gætter på, at den griskølle har fået omkring 100 år i ovnen, i hvert fald var den så mør, at man kunne trække benet fra den, og kødet faldt fra hinanden i møre, saftige stykker – dertil var der BBQ-flødekartofler, som godt kunne få lidt mere spice til min smag og sprøde haricot verts, som var sprøde og ikke vandede – skønt!

Først var der
“Svine-mørt” – fik du den 😉

Peberbøffen var en kalveribeye af kvæg fra Himmerland, hvor du får pommes frites og hvidsløgssmør til. Jeg valgte også en whiskysauce on the side, som du kan købe for 35 kr. Begge retter var helt perfekte, smagte skønt og var tilberedt perfekt.

Først var der
Sprøde fritter og et stykke lækkert kalv fra Himmerland

Mæthedsgaranti

Det skal der være i Aalborg, så du kan være helt rolig, du bliver nemlig mæt, da det er smagsrige retter, du får. Skulle du alligevel sidde og føle dig lidt brødflov, så gå efter nogle af de “sides” de tilbyder, fx brød med smør til 10 kr., pommes frites til 27 kr. eller en omgang ratatouille til 39 kr., som jeg varmt kan anbefale.

Hvad med cocktails og vin?

Det er klart, at du ikke kan forvente, at det er de helt store vine, som rulles ud, når prisen er 475 kr. for alt, hvilket jeg synes er mere end rimeligt. Der er tydeligt, at konceptet slet ikke ønsker at bryste sig af at have et stort og dyrt vinkort, faktisk så er vinen du får slet ikke angivet med navn, den er angivet med druen. Du kan vælge mellem Sauvignon Blanc, Chardonnay og Riesling samt Pinot Noir og Cabernet Sauvignon. Derudover er der også rosé på Negroamaro samt en Cava og en Asti. Hvis du slet ikke kan overleve at drikke vil til ca. 30-40 kr. flasken, så har de også 6-7 andre, som dog koster fra 450 kr. til 675 kr.

Først var der
Deres Riesling er glimrende – også til prisen!

Jeg smagte bl.a. deres Riesling, som kommer fra Pfalz i Tyskland. En glimrende hvidvin, masser af friskhed, mineralitet og en let sødme. Den fungerer glimrende til hummersuppen. Derudover smagte jeg deres Chardonnay fra Frankrig, som havde en del mere krop og fedme, den var god til skaldyrshotdoggen. Hvis du vil drikke rødvin, så er deres Pinot Noir klart den bedste.

Er du slet ikke til vin, så dyk ned i nogle af deres cocktails, som er “Gin Hass, rabarbermojito, gin/tonic, Aperol Spritz” – jeg smagte både deres Aperol Spritz og gin/tonic – begge var absolut godkendt. Jeg lagde endda mærke til, at min Aperol Spritz laves med Cava, nogle steder snyder de lidt og kommer danskvand i – men ikke på Le Garcon.

3 desserter og 3 oste

Konceptet er så dejlig enkelt på Le Garcon, så når du kommer til desserten, så skal du blot tage stilling til, om du vil have æblekage med makroner og flødeskum, vaniljeis med skovbærkompot og nøddeknas eller chokoladebrownie med mandler og creme chantilly. Min medspiser valgte deres æblekage, som er den gammeldags type med æbler, der er marineret og serveret med makroner og masser af flødeskum – dejlig dessert. Er du til ost, så er der tre forskellige, jeg valgte deres “comté”, som dog ikke er en lagret én af slagsen. Dertil får du en skøn tomatchutney og knækbrød.

Først var der
Gammeldaws æblekage a la Le Garcon

Kan det gøres bedre?

Det har jeg svært ved at tro – maden er god, og retterne er lavet med omhu, der er brugt ret mange lokale råvarer, hvor fx kød og fisk er fra Nordjylland. Prisen er i bund, og ikke mindst Mads og teamet er i topform. Velkommen til byen “Le Garcon”, vi har altid brug for én som dig.

Hvis du er sulten efter flere restauranter i samme kategori, så kan jeg anbefale, at du kigger på fx Le Petit Rouge og Bouillon, som dog begge ligger i København.

Mad & Monopolet er en personlig madblog drevet af mig Mads Schytte, som står bag både indhold, anmeldelser og fortællinger. Bloggen fungerer som et univers for madinteresserede, hvor passionen for gode spiseoplevelser er i centrum. På bloggen finder du en bred vifte af indhold – fra restaurantbesøg og ærlige anmeldelser til inspirerende opskrifter, som er til at gå til derhjemme. Derudover deler jeg også rejseguides med fokus på madoplevelser rundt omkring i verden, hvor jeg guider til både skjulte perler og velkendte spisesteder. Stilen er personlig og nede på jorden, og ambitionen er at give dig som læser både inspiration og konkrete anbefalinger – uanset om du leder efter sit næste restaurantbesøg eller vil prøve noget nyt i køkkenet. Derudover har jeg også Whiskytossen som er et "lille" sideprojekt, der er vokset sig enormt stort og i dag er én af Danmarks største profiler - du er velkommen til at kigge forbi hvis du som mig også er Whiskylover - skål og velkommen til...

1 Comment

  1. Fuglekvidder er et meget gammelt ord for skinkesalat.

    Hvorfor er der vist ikke rigtigt nogle som kan finde ud af, andet end at det evt. er udtryk for, at det “smager som fuglene synger”.. (Hvis man altså er til skinkesalat.. Der foretrækker jeg personligt kylling/hønsesalat eller tunsalat..)

Skriv en kommentar