Okay, det er noget af en sammensætning med denne ret, men den smager himmelsk. Det er dybest set en fransk løgsuppe, som møder den amerikanske ret “Macaroni and Cheese”. Den er fyldt med smag og er ustyrlig lækker. En kæmpe bonus er, at børnene også vil synes godt om den, det gjorde mine i hvert fald. Rigtig god fornøjelse.

Dette er en ret, som er perfekt til en hyggeaften, hvor du har et godt glas rødvin eller bedre endnu et tørt glas sherry stående. Retten er intens og fyldt med smag, så der er helt sikkert garanti for, at du bliver mæt.

Klar til ovnen
Løgsuppe møder Mac N Cheese
"Onepot" Macaroni and Cheese møder fransk løgsuppe
3.84 fra 18 stemmer
Udskriv

“Onepot” Macaroni and Cheese møder fransk løgsuppe

Dette er en rigtig weekendret, hvor du får et skønt mix af fransk løgsuppe og den amerikanske macaroni and cheese – og den er ustyrlig lækker.

Ret Aftensmad
Køkken Fransk
Keyword Løgsuppe, Macaroni and cheese
Forb. tid 15 minutter
Tilb. tid 45 minutter
Samlet tid 1 time
Antal 4 personer
Forfatter Familiefaren

Ingredienser

  • 25 gram smør
  • 1 spsk. olie
  • 2 stk. mellemstore løg
  • 2 fed hvidløg
  • 3 kviste timian
  • 1 spsk. Worcestershiresauce
  • ½ dl. hvidvin eller rødvin
  • 400 ml. hønsefond
  • 1 helt stykke parmesan
  • 250 ml. fløde
  • 300 gram pasta af typen Ditalini eller Rigati fås i Føtex
  • Friskkværnet peber
  • Pande med låg eller sauterpande
  • 4 minigryder fx fra Le Creuset

Sådan gør du

  1. Snit løget i skiver på et mandolinjern på "2", altså ikke helt tyndt men næsten.

  2. Varm en pande op med smør og olie, hvor du tilsætter løgene.
  3. Lad dem simre ved svag varme i 20 min.
  4. Hak hvidløg og lad det simre yderligere 5 min.
  5. Tilsæt så Worcestershiresauce og vin. Lad det koge af.

  6. Tilsæt timian og hønsefond og læg låg på panden.
  7. Lad det nu simre i mindst 20 min mere, længere gør intet, så kommer der mere smag.

  8. Tænd ovnen på 190 grader varmluft.
  9. Forkog pastaen i 4 min i saltet vand.
  10. Dræn pastaen og tilsæt den på panden sammen med fløden.

  11. Lad det koge igennem.
  12. Tilsæt ca. halvdelen af parmesanen og rør det sammen.
  13. GIv det et par vrid peber.
  14. Fordel pastaen i hver minigryde.
  15. Tilsæt resten af parmesanen over.
  16. Sæt det i ovnen i 2-3 min eller til osten er smeltet.
Så er der serveret

Det bliver en virkelig lækker og smagsrig ret, som du nok ikke kan spise ret meget af, derfor er der også kun brugt 300 gram pasta til fire personer. Hvis du gerne vil have kød til, så fungerer en steak perfekt – dog ville jeg nok også sætte en syrlig salat til for at skabe lidt balance.

Håber du synes om retten – rigtig god fornøjelse.

Mad & Monopolet er en personlig madblog drevet af mig Mads Schytte, som står bag både indhold, anmeldelser og fortællinger. Bloggen fungerer som et univers for madinteresserede, hvor passionen for gode spiseoplevelser er i centrum. På bloggen finder du en bred vifte af indhold – fra restaurantbesøg og ærlige anmeldelser til inspirerende opskrifter, som er til at gå til derhjemme. Derudover deler jeg også rejseguides med fokus på madoplevelser rundt omkring i verden, hvor jeg guider til både skjulte perler og velkendte spisesteder. Stilen er personlig og nede på jorden, og ambitionen er at give dig som læser både inspiration og konkrete anbefalinger – uanset om du leder efter sit næste restaurantbesøg eller vil prøve noget nyt i køkkenet. Derudover har jeg også Whiskytossen som er et "lille" sideprojekt, der er vokset sig enormt stort og i dag er én af Danmarks største profiler - du er velkommen til at kigge forbi hvis du som mig også er Whiskylover - skål og velkommen til...

Skriv en kommentar

Vurdér opskrift