Danskerne foretrækker nymalede kaffebønner – den 1. oktober kan vi alle fejre Den internationale kaffedag. Næsten ingen drikker mere kaffe end danskerne, og selvom de fleste stadig foretrækker filterkaffe, tegner der sig en ny tendens: Tæt på halvdelen af os overvejer at købe en fuldautomatisk espressomaskine, som kan brygge kaffe på hele bønner med et enkelt tryk på en knap. Det viser en frisk undersøgelse om danskernes kaffevaner gennemført af italienske De’Longhi.
Vi danskere drikker i gennemsnit to kopper kaffe hver dag og ligger i top fire som et af verdens mest kaffedrikkende lande. De fleste danske hjem har i dag en filterkaffemaskine, men nu er vores kaffevaner i gang med at ændre sig. Vi vil gerne kunne lave flere forskellige typer af kaffedrikke som fx caffe latte og americano, og så vil vi have kaffe lavet på nymalede
bønner.
Læs også: Mad & Monopolet tester: KitchenAid Espressomaskine
Flere har købt eller er interesseret i at købe en fuldautomatisk kaffemaskine, der maler bønnerne. Halvdelen af de fuldautomatiske kaffemaskiner i danske hjem er købt inden for de sidste to år. Tæt på halvdelen (45 %) af de adspurgte siger, at de overvejer at købe en fuldautomatisk kaffemaskine. Til sammenligning overvejer kun 36 % en filterkaffemaskine næste gang. De, som allerede ejer en fuldautomatisk espressomaskine, ser også ud til at være tilfredse. Hele 85 % planlægger at købe en fuldautomatisk kaffemaskine igen, når den gamle en dag skal skiftes ud.
”Kaffe er en vigtig del af den danske kultur, og kvaliteten af den kaffe, vi drikker i dag, er
blevet endnu vigtigere. Interessen for fuldautomatiske kaffemaskiner steg under pandemien,
da folk arbejdede hjemme, og vi ser, at tendensen fortsætter. Undersøgelsen viser, at en af
de vigtigste årsager til at overveje en fuldautomatisk kaffemaskine, er ønsket om en endnu
større kaffeoplevelse. Friskmalede kaffebønner smager bare bedre, og det er vigtigt for
mange, at de kan lave en kop kaffe på nymalede bønner med blot et enkelt tryk på en knap,
udtaler Jean Baptiste Viton, Senior Product Marketing Manager for De’Longhi Scandinavia.
Knap 80 % af de adspurgte i undersøgelsen fra De’Longhi udtaler, at friskkværnede bønner
giver bedre kaffe, og blandt dem, som anser sig selv som ”kaffeconnaisseur”, er tallet hele 93
%. Dette kan måske forklare den øgede interesse for de fuldautomatiske kaffemaskiner.
Undersøgelsen blev udført af Tre Kronor Media i marts 2022 og omfattede 1.000 danskere. På Mad & Monopolet kan du læse testen af Delonghi “La Specialista” espressomaskine, som jeg har benyttet i mere end to år.